Saturday, July 30, 2011

aHLaN WaSahLan SyaHru RaMaDaN



In The Name of ALLAH The Most Gracious The Most Merciful...

Selamat datang bulan yang penuh kemuliaan dan kaya dgn rahmat ALLAH bagi mereka yang menghargainya... 

Merah warna si bunga siantan,
Buat hias di istana kayangan,
Bulan Ramadan penuh kemuliaan,
Bersama kita mengambil keberkatan.

Nah..serangkap pantun sempena bulan Ramadan nie...ala..korang pon boley buat yg lagi best dr aku..hehe
Erm...malam nie da start solat tarawikh... Meh la ramai-ramai...

Niat solat tarawikh:

أُصَلِّي سُنَّةَ التَّرَاوِيْحِ رَكْعَتَيْنِ لِلَّهِ تَعَالَى
Sahaja aku menunaikan solat Terawih 2 rakaat kerana Allah Taala.


 Sok pulak da start puasa.. So....

Niat puasa sebulan:

Sahaja aku berpuasa sebulan pada bulan Ramadan bagi tahun ini
kerana Allah Taala

Niat puasa harian:


Doa berbuka puasa:



Ya Allah bagi Engkau aku berpuasa dan dengan Engkau beriman aku dengan rezeki Engkau aku berbuka dengan rahmat Engkau wahai yang Maha Pengasih dan Penyayang.


Utk menjaga kesucian puasa, suka lah saya mengingatkan anda semua bahawa  :

  1. Menjaga anggota badan dari melakukan maksiat.
  2. Menjaga mulut dan lidah dari mengumpat.
  3. Memperbanyak membaca Al-Quran.
  4. Berzikir.
  5. Banyak melakukan amalan sunnah (buka dgn kurma, sahur,etc...)

Begitu juga dalam sabda Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam,
كُلُّ أُمَّتِي يَدْخُلُوْنَ الْجَنَّةَ إِلاَّ مَنْ أَبَى. قَالُوا: يَا رَسُوْلَ اللهِ وَمَنْ يَأْبَى؟ قَالَ: مَنْ أَطَاعَنِي دَخَلَ الْجَنَّةَ وَمَنْ عَصَانِي فَقَدْ أَبَى
“Setiap umatku akan masuk surga, kecuali orang yang enggan.” Mereka berkata: “Siapakah yang enggan itu, wahai Rasulullah?” Rasulullah bersabda: “Barangsiapa yang taat kepadaku, dialah yang mau masuk surga. Dan barangsiapa yang bermaksiat terhadapku, dialah yang enggan.” (HR. Al-Bukhari, Kitabul I’tisham bil Kitab was Sunnah, Bab Al-Iqtida` bi Sunani Rasulillah, no. 6737)

Sama2 lah kita memperingat semua saudara seIslam kita agar sama2 memperoleh rahmatNya.. InsyaALLAH..

Wasalam

No comments:

Post a Comment